Sunday, February 6, 2011

Guru Arkitek Bangsa


Menyelunsuri perjalanan Fuad membina kerjaya dalam bidang penguruan. Dengan keputusan SPM yang kurang cemerlang, beliau tetap meneruskan hasrat mengisi borang kemasukan ke maktab penguruan. Namun, nasib tidak menyebelahinya kerana tiada sebarang jawapan daripada pihak maktab selepas enam bulan. Akhirnya beliau meneruskan pelajarannya ke tingkatan Enam dan berusaha mendapatkan keputusan cemerlang bagi memasuki maktab penguruan.

Selepas berusaha siang dan malam, beliau akhirnya berjaya diterima masuk ke maktab penguruan. Maka bermulalah perjuangannya dalam usaha mengejar cita-cita menjadi seorang guru. Banyak perkara yang ditempuhi bagi menyedarkan dirinya, betapa menjadi guru itu perlukan kecekalan dan kesabaran yang tinggi, bukan sekadar pilihan terakhir sekiranya tidak mendapat kerja.

Beliau tidak mahu hanya sekadar menjadi guru biasa. Banyak peluang terbuka luas baginya memajukan diri dalam profesion perguruan dan mencurahkan bakti kepada anak bangsa. Apakah peluang itu? Bukankah tugas guru hanya mengajar dalam kelas? Kata orang, kerjaya guru tidak akan ke mana. Fuad membuktikan yang beliau mampu menjadi guru bukan sekadar guru. Baginya guru arkitek yang melakar tamadun bangsa.
Harga : RM 24 (Semenanjung)
           RM 27 (Sabah dan sarawak)

No comments:

Post a Comment

Pilihan Pembaca

Vote Jangan Tak Vote