Sunday, March 27, 2011

Dingin Salju Indiana

 

Penceritaan berkisar kehidupan pelajar-pelajar Malaysia yang menuntut di luar negara. Sejujurnya, kisah ini barangkali diolah daripada pengalaman penulis sendiri belajar di Indiana. Watak utama adalah Jannah yang dikelilingi sahabatnya Murni dan Nana. Bagaimana mereka berubah wajah, terutamanya Jannah yang tersepit di antara kasih sayang terhadap seorang sahabat, Murni yang memiliki pendidikan agama melebihi Jannah sendiri namun berubah arah. Bagaimana Nana yang hidupnya agak mewah dan sosial, memperbaik agama di dalam diri untuk menjadi insan yang lebih baik.

Membacanya menyegarkan ingatan saya kepada kehidupan saya semasa mrlanjutkan pelajaran di IPTS dahulu. Benarlah hidup ini penuh warna warni dan cabaran yang mendatang agak hebat, menyebabkan kadang-kala ada yang tersungkur. Walaupun begitu, ada juga yang berubah menjadi jauh lebih baik dari dahulu. Pokok utamanya, sejauh manakah kekentalan hati kita, iman dan hidayah dalam menghadapi dunia yang penuh pancaroba.

Novel ini mampu memberi gambaran kepada mereka yang baru hendak bertatih mengenali dunia luar tentang cabaran yang perlu dihadapi. Barangkali, tidak terlalu ekstrem kalau saya mencadangkan buku ini untuk dibaca oleh mereka yang bakal melanjutkan pelajaran ke luar negara.

Novel ini bukanlah sempurna 100%. Saya merasakan cerita Murni agak drastik pengakhirannya, mungkin perlu untuk ditunjukkan kisah keinsafan Murni.
 
 

No comments:

Post a Comment

Pilihan Pembaca

Vote Jangan Tak Vote