Wednesday, March 23, 2011

Tahajud Cinta

 

Novel yang mengisahkan seorang pemuda yang terpaksa menangguhkan pengajiannya di universiti dek kerana kemiskinan yang di alami.Watak yang di beri nama Fatih itu juga terpaksa bekerja bagi menyara 2 orang lagi adiknya yang sedang belajar di pesantren.

Fatih,seorang pemuda yang taat kepada suruhan ALLAH SWT tidak pernah meninggalkan solat malam iaitu solat tahajud sesuai dengan namanya yang mengingatkan kita kepada ketokohan Sultan Muhammad Al-Fateh,pembuka kota Konstantinople yang kemudian di beri nama Islambul tetapi lebih popular dengan nama barunya iaitu Istanbul.Sultan Muhammad Al-fateh seorang raja yang juga seorang ketua turus angkatan perang tetapi itu semua tidak menghalang beliau untuk mengerjakan solat tahajud setiap malam semenjak akil balighnya.

Fatih,pemuda yang sering kali menjaga pandangannya daripada melihat perkara-perkara yang tidak sepatutnya hasil dari istiqamahnya menjaga solat tahajud.Itulah pentingnya solat malam,selain dapat berdua-duaan dengan Rabb tetapi pada waktu yang sama mendidik hati agar takut kepada ALLAH SWT.

Sebagai pemuda yang baik,soleh dan suka menolong orang lain walaupun nyawa menjadi taruhan,Fatih di datangi oleh cinta 3 wanita.Cik Lychen Chee,anak gadis berketurunan Cina yang mana ayahnya Kristian dan ibunya Islam. Nur Arafah,gadis muda yang memiliki sebuah restoran kedai makan.Cik Nisa,gadis yang sama-sama ke majlis pengajian eksekutif bersama Fatih.

Antara 3 orang gadis ini yang manakah berjaya mengugat hati lembut seorang pemuda tahajjud malam.

No comments:

Post a Comment

Pilihan Pembaca

Vote Jangan Tak Vote