Monday, December 20, 2010

Negeri 5 Menara


Seumur hidupnya, Alif tidak pernah menginjakkan kaki ke tanah di luar Minangkabau. Masa kecilnya dilalui dengan berburu durian runtuh di rimba mandi air biru di Danau maninjau. Tiba-tiba, dia perlu melintasi punggung Sumatera menuju sebuah desa di pelosok Jawa Timur. Ibunya mahu dia menjadi seperti Buya Hamka walaupun Alif mahu menjadi seperti Habibie. Dengan setengah hati, dia menurut kemahuan ibunya belajar di pondok Madani.

Pada hari pertama di Pondok Madani (PM). Alif terkesima dengan 'mantera' sakti man jadda wa jadda. Sesiapa yang bersungguh dia berjaya. Dipertemukan dengan hukuman denda di asrama, Alif bersahabat dengan Raja dari Sumenep, Atang dari Bandung dan Baso dari Gowa. Di bawah menara masjid, mereka menunggu waktu solat maghrib sambil menatap awan lembayung yang berarak ke ufuk. Awan-awan itu seolah-olah menjelma menjadi negera dan benua impian masing-masing. Ke manakah impian membawa mereka? Mereka tidak tahu. Apa yang mereka tahu adalah, jangan pernah remehkan impian, walaupun setinggi apa pun. Tuhan sungguh Mahu Mendengar.

Negeri 5 Menara adalah buku pertama daripada sebuah trilogi. Ditulis A.Fuadi, mantan wartawan TEMPO dan VOA, penggemar fotografi dan seorang konservasi. Alumni Pondok Moderm Gontor, HI Unpad, George Washington University of London ini meniatkan sebahagian Komuniti 5 Menara, sebuah organisasi sosial berasaskan sukarela yang akan menyediakan sekolah, perpustakaan, klinik dan dapur awam gratis untuk golongan yang tidak berkemampuan.

Harga Sebuah : RM 20 (Semenanjung)
                            RM 23 (Sabah/Sarawak)

No comments:

Post a Comment

Pilihan Pembaca

Vote Jangan Tak Vote